X

پست های ویژه دانشیار

چرا پروسه داوری مقالات چند ماه طول می کشد

چرا پروسه داوری مقالات چند ماه طول می کشد

نویسنده: دکتر مجید عقلمند

داوری در مجلات معتبر طولانی است. پروسه ای که ممکن است در بعضی از موارد بیش از 15 ماه زمان ببرد. یکی از مقالات من امروز در تابستان 1401 در ماه 16 ام داوری است. 

بخاطر اینکه در بعضی از مجلات داوری مقالات را برعهده دارم در خصوص این پروسه توضیحاتی را در این پست ارائه می دهم. تصویر زیر نیز داوری هایی است که در یکی از مجلات ISI انجام داده ام. مقاله اول بدلیل اینکه بیش از 80 درصد با تحقیقات گذشته مشابهت داشت در همان روز رد شد. مقالات دیگر نیز طی 7 و 14 روز داوری شدند. در حال حاضر منتظر نظر داوری دوم و سوم و نظر سردبیر هستیم تا نتیجه برای نویسنده ارسال گردد. 

داوری مقاله در مجلات jcr

 

تصور کنید  نویسنده هستین و مقاله خود را به یکی از مجلات ISI ارسال می نمایید. 

مقاله شما ابتدا از نظر فرمت بررسی می شود. در صورتیکه ایرادی در فرمت مقاله و فایل های ضروری مثل حق تالیف و سایر موارد وجود نداشته باشد مقاله وارد کارتابل سردبیر می شود. این پروسه ممکن است طی 1 هفته نهایتا 1 ماه انجام شود. 
در مرحله بعدی سردبیر مقاله شما را می خواند. در صورتیکه نوآوری قابل توجهی در کار شما نباشد، مقاله را رد می کند. اما اگر مقاله خوب باشد سردبیر آن را برای داوری می فرست. 

سردبیر 2 و یا 3 داور را انتخاب می کند و به آنها ایمیل می فرستد و از آنها برای داوری مقاله دعوت می کند. به هر داور 2 هفته فرصت داده می شود تا داوری را قبول و یا رد کنند. 

در صورتیکه مقاله را برای داوری پذیرفتند 30 تا 60 روز فرصت دارند مقاله را داوری نموده پاسخ را به دفتر مجله ارائه دهند. 

در صورتیکه پاسخ آنها رد مقاله باشد. سردبیر نیز مقاله را رد می کند. اما ممکن است مقاله را به شرط اصلاح بپذیرند. در این صورت سردبیر موارد را به نویسنده منتقل می کند و مهلتی 1 تا 3 ماهه برای نویسنده تعیین می شود تا مقاله را اصلاح نموده و نسخه اصلاح شده را به همراه فایل پاسخ به داوران، به مجله برگرداند. 

در این مرحله به هر یک از داوران تقریبا 1 تا 2 ماه فرصت داده می شود تا پاسخ های ارائه شده توسط شما را بررسی نموده و ارزیابی خود را از اصلاحات شما به مجله ارسال نمایند. ممکن است مقاله را بپذیرند و همچنین ممکن است مقاله مجددا برای اصلاحات بیشتر برگردانده شود. 

در بعض از مجلات برای انجام داوری سریع هزینه دریافت می شود. مثلا در برعضی از مجلات الزویر هزینه داوری یک هفته ای 1500 دلار است. همچنین بعضی از انتشارات مانند MDPI بدلیل هزینه بالای انتشار داوری 15 روزه ارائه می دهند. اما هزینه چاپ مقاله در این مجلات نیز بیش از 1000 دلار است. 

موارد ارائه شده در این صفحه به شما کمک می کند که درخصوص مراکزی که در مورد چاپ مقاله تضمین می دهند تصمیم بگیرید. در صورتیکه مرکزی در خصوص چاپ مقاله تضمین دهد قطعا کلاه بردار است. در این مورد شک نکنید. 

نویسنده: دکتر مجید عقلمند (مدیر دانشیار)

Print
3696 رتبه بندی این مطلب:
3/3
نظرات بسته شده است.

با تکمیل فرم زیر می توانید درخواست خود را به دانشیار ارسال نمایید. درخواست خود را به صورت کامل بنویسید. همچنین می توانید از طریق تلگرام و واتساپ با دانشیار در ارتباط باشید.

اطلاعات تماس شما

بازخورد شما

درباره دانشیار

سال 1388را می توان آغاز فعالیت گروه دانشیار در زمینه تحقیق و پژوهش دانست. ایجاد تغییر و شرایطی بهتر، قرار دادن پژوهشگران برمسیری آسان تر، آموزش، راهنمایی و مشاوره و حذف محدودیت‌ها، تحریم ها و هر آنچه مانعی جهت رشد علم ایجاد می کند، اهداف، آرمان و دلیلی است که باعث راه اندازی دانشیار شد. در دانشیار مشاور و راهنما هستیم و سعی داریم اطلاعات ارزشمندی را منتشر سازیم. اطلاعاتی که باعث تسریع پروسه تحقیق و پژوهش شود. خدمات تخصصی بسیاری در دانشیار ارائه می گردد. این خدمات به صورت ویژه به محققین، پژوهشگران و اعضای هیات علمی ارائه می شود.   ادامه مطلب

دی ان ان