X

پست های ویژه دانشیار

بررسی اعتبار وبسایت مجله از طریق الکسا

بررسی اعتبار وبسایت مجله از طریق الکسا

الکسا در سال 1996 توسط شرکت آمازون تاسیس گردید. این سایت اطلاعات وب را منتشر می کند. اطلاعاتی در حوزه ی بهینه سازی و مقایسه کسب و کارهای اینترنتی.

در تصویر زیر (تصویر 1) می توانید لیست برترین وب سایت های جهان را که توسط الکسا تنظیم شده است مشاهده نمایید. برترین سایت جهان گوگل است که رتبه 1 را بدست آورده است. پس از آن سایت فیس بوک و سایت یوتیوب در رتبه دوم و سوم قرار دارند. سایت یاهو نیز که از گذشته با آن آشنا هستیم در رتبه چهارم قرار دارد.

 

بررسی اعتبار مجلات

تصویر 1

 

تصویر 2 نیز به لیست برترین وب سایت ها، براساس رفتار بازدید کنندگان ایرانی تعلق دارد. سایت گوگل و یاهو در رتبه اول و دوم قرار دارند و سایت محبوب بلاگفا نیز در رتبه سوم است. سایت ورزش3 نیز در رتبه چهارم قرار گرفته است.

بررسی اعتبار مجلات

تصویر 2

 

خدمات دیگری که در الکسا ارایه می شود ارایه ی اطلاعات وب سایت ها است. به عنوان مثال با بررسی وب سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (msrt.ir) می توان به اطلاعات زیر درست یافت. سایت وزارت علوم دارای رتبه جهانی 38,008 و رتبه منطقه ای 614 می باشد. این دو عدد براساس رفتار بازدید کنندگان بدست آمده است. عدد 614 یعنی سایت وزارت علوم در رتبه ی 614 مین سایتی قرار دارد که توسط کابران اینترنتی کشور ایران مشاهده می شود. اطلاعات دیگری که در How engaged are visitors to msrt.ir? ارایه شده است مربوط به مدت زمانی است که هر بازدید کننده در این سایت صرف می کند. این آمار براساس میانگین سه ماهه بدست آمده است. تغییرات نیز در جعبه سبز رنگ نوشته شده است. از اطلاعات ارایه شده در این بخش می توان نتیجه گرفت که این وب سایت در روز بیش از یک و نیم میلیون بازدید کننده دارد. در قسمت آخر در تصویر 3 اطلاعاتی درخصوص بازدید کنندگان ارایه شده است.

بررسی اعتبار مجلات

تصویر 3

 

تصویر 4 مهم ترین اطلاعات را در اختیار ما قرار می دهد. این اطلاعات مربوط به تعداد لینک های برگشتی است.  4290 وب سایت به وب سایت وزارت علوم لینک داده اند. میزان لینک های برگشتی اعتبار یک سایت محسوب می گردد. هر چه تعداد لینک های برگشتی بیشتر باشد آن سایت معتبرتر است. تعداد لینک های برگشتی بر روی میزان بازدید و رتبه گوگل تاثیر دارد. در تصویر 4 لیستی از بهترین سایت هایی (از دید الکسا) که به وب سایت وزارت علوم لینک داده اند قابل مشاهده است.

بررسی اعتبار مجلات

تصویر 4

 

در تصویر 5 نیز اطلاعات بازدید کنندگان نمایش داده شده است. 88.2% بازدید کنندگان وب سایت وزارت علوم از کشور ایران وارد آن می شوند، 3.3% از کشور آمریکا و 1.8% از کشور آلمان. مشخص است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بدلیل نوع محتوایی که منتشر می کند باید دارای بالاترین بازدید از کشور ایران باشد.

بررسی اعتبار مجلات

تصویر 5

بررسی مجلات

در بررسی وب سایت مجلات علمی تنها ترافیک جهانی، ترافیک منطقه ای و تعداد لینک های برگشتی بررسی می شود. با بررسی اطلاعاتی که از این سه شاخص بدست می آید می توان درخصوص معتبر/جعلی بودن وب سایت مجله نتیجه نهایی را گرفت.

 

بررسی وب سایت مجله Nautilus

اطلاعات استخراجی از الکسا در خصوص وب سایت nautilusjournal.net در تصویر 6 قابل مشاهده است. براساس اطلاعات این صفحه ترافیک جهانی این وب سایت 11,345,604 می باشد که در طول سه ماه گذشته 3,137,065 پیشرفت داشته است. این ترافیک نشان دهنده میزان کم بازدید کنندگان است. براساس تجربه ای که در مدیریت وب سایت ها دارم این عدد 20 بازدید در روز تفسیر می شود.

بررسی اعتبار مجلات

تصویر 6

 

در تصویر 7 اطلاعات مربوط به لینک های برگشتی قابل مشاهده است. 3 وب سایت دیگر به وب سایت مورد بررسی لینک داده اند. این عدد بسیار ضعیف است می توان نتیجه گرفت که این وب سایت نمی تواند متعلق به یک مجله علمی باشد.

بررسی اعتبار مجلات

تصویر 7

 

 حال اطلاعات وب سایت shellmuseum.org  بررسی می شود. ترافیک جهانی این وب سایت 1,215,480 می باشد (تصویر8). براساس تجربه من در مدیریت وب سایت ها این عدد 1000 بازدید در روز تفسیر می شود. بیشترین بازدید وب سایت این مجله از کشور آمریکا است. به همین خاطر این مجله توانسته است در ترافیک منطقه ای رتبه 183,824 کشور آمریکا را بدست بیاورد.

بررسی اعتبار مجلات

 تصویر 8


علاوه بر ترافیک بالا میزان لینک های برگشتی وب سایت مجله نیز بسیار عالی است. 546 مجله به آن لینک داده اند. این عدد نشان دهنده اعتبار بالای سایت مجله است.

 

بررسی اعتبار مجلات

تصویر 9

 

براساس اطلاعاتی که از سایت الکسا بدست امد می توان نتیجه گرفت که آدرس nautilusjournal.net جعلی است و وب سایت اصلی مجله Nautilus آدرس http://shellmuseum.org/nautilus/index.html می باشد.

 

نویسنده: مجید عقلمند (مدیر دانشیار)

Print
4850 رتبه بندی این مطلب:
4/0
نظرات بسته شده است.

با تکمیل فرم زیر می توانید درخواست خود را به دانشیار ارسال نمایید. درخواست خود را به صورت کامل بنویسید. همچنین می توانید از طریق تلگرام و واتساپ با دانشیار در ارتباط باشید.

اطلاعات تماس شما

بازخورد شما

درباره دانشیار

سال 1388را می توان آغاز فعالیت گروه دانشیار در زمینه تحقیق و پژوهش دانست. ایجاد تغییر و شرایطی بهتر، قرار دادن پژوهشگران برمسیری آسان تر، آموزش، راهنمایی و مشاوره و حذف محدودیت‌ها، تحریم ها و هر آنچه مانعی جهت رشد علم ایجاد می کند، اهداف، آرمان و دلیلی است که باعث راه اندازی دانشیار شد. در دانشیار مشاور و راهنما هستیم و سعی داریم اطلاعات ارزشمندی را منتشر سازیم. اطلاعاتی که باعث تسریع پروسه تحقیق و پژوهش شود. خدمات تخصصی بسیاری در دانشیار ارائه می گردد. این خدمات به صورت ویژه به محققین، پژوهشگران و اعضای هیات علمی ارائه می شود.   ادامه مطلب

دی ان ان