X

پست های ویژه دانشیار

مقاله کنفرانسی چند کلمه دارد

مقاله کنفرانسی چند کلمه دارد

نویسنده: دکتر مجید عقلمند

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهم می خواهم کنفرانس را توضیح دهم تا دانشجویانی که برای اولین با در کنفرانس علمی شرکت می کنند با هدف و نحوه شرکت در کنفرانس آشنا شوند. 

دو نوع کنفرانس داریم. کنفرانس های ملی و کنفرانس های بین المللی. کنفرانس های ملی در سطح کشور برگزار می شوند و کنفرانس های بین المللی همانطور که از اسم آن مشخص است در سطح جهان برگزار می شود. البته کنفرانس های بین المللی ایران فقط نام بین المللی را یدک می کشند و معمولا هیچ شرکت کننده ای از خارج از کشور ندارند

زمانی که بر روی موضوعی کار می کنید می توانید آن را در کنفرانس بین المللی ارائه دهید و نظر متخصصین و صاحب نظران آن حوزه را که در کنفرانس شرکت کرده اند بپرسید. این یک امکان ویژه برای شماست که کار خود را ارتقا دهید و در نهایت مقاله شما در یک مجله بین المللی معتبر مانند مجلات ISI, JCR, Q1-Q4 چاپ شود. همچنین کنفرانس های علمی محل بحث های علمی هستند و فرصت خوبی برای مطرح شدن در اختیار اساتید و متخصصین قرار می دهد. در یک کنفرانس علمی معتبر معمولا همه صاحب نظران آن حوزه حضور فعال دارند. بعضی از کنفرانس ها که هر ساله و یا هر دو سال یکبار برگزار می شوند اعتباری بیشتر از مجلات ISI دارند. به عنوان مثال کنفرانسی که توسط آژانس فضایی اروپا در حوزه سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی برگزار می شود و یا کنفرانس هایی که توسط دانشگاه های مطرح دنیا مانند هاروارد برگزار می گردد. 

رشته من ژئوتکنیک است و در زمینه سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی فعالیت می کنم. تقریبا تمامی کنفرانس های معتبر رشته خودم را در دنیا می شناسم. لیستی از آنهایی که هر سال برگزار می شوند دارم و برای ارسال مقاله به آنها برنامه ریزی می کنم. زیرا این کنفرانس ها تنها شانس من برای دیدن برخی از اساتید بزرگ دنیا، از نزدیک است. 

کنفرانس های داخلی
در کنفرانس های ایران معمولا افراد کمی شرکت می کنند و ارائه مقاله در کنفرانس تقریبا شبیه به ارائه های کلاسی است. باید یک پاورپوینت از موضوعی که می خواهید ارائه دهید آماده کنید و طی 10 دقیقه آن را ارائه دهید. حاضرین نیز معمولا از افرادی هستند که در همان روز ارائه دارند و ذهن آنها معمولا درگیر ارائه های خودشان است و  هیچ سوالی نمی پرسند. تا به امروز در بیش از 15 کنفرانس شرکت کرده ام و فقط در یکی از کنفرانس ها موضوع ارائه شده برای حاضرین جالب بود و چند سوال پرسیدند.

علاوه بر سخنرانی می توانید مقاله را به صورت پوستر نیز ارائه دهید. معمولا یکی از سالن های همایش به پوستر ها اختصاص دارد. اگر مقاله شما برای ارائه به صورت شفاهی انتخاب نشد، پس به صورت پوستر انتخاب می شود. مقاله را به صورت پوستر درست می کنید و در سالن در کنار آن می ایستید تا پژوهشگرانی در ساعت بازدید از پوستر ها، سوالات خود را بپرسند.

در کنفرانس های به شما کیف همایش می دهند. در این کیف کتابچه کنفرانس (کتاب چکیده مقالاتی که در کنفرانس ارائه می شود) قرار دارد. همچنین مدرک شرکت در کنفرانس و مدرک ارائه مقاله را نیز ارائه می دهند. این دو مدرک برای رزومه شما بسیار مهم هستند پس در نگهداری از آنها بکوشید. 

در مورد شیوه ارائه در کنفرانس های داخلی نیز کمی توضیح دهم. این کنفرانس ها خیلی ساده هستند. افراد کمی شرکت می کنند و شبیه به ارائه های کلاسی هستند و اگر چندبار ارائه خود را تمرین کرده باشید، ارائه موفقی خواهید داشت. من یک خاطره خوب از اولین کنفرانسی که شرکت کرده بودم دارم. تجربه بی خوابی در شب کنفرانس. شبی که بیش از 30 بار ارائه خودم را تمرین کردم. عکس های آن کنفرانس در صفحه اینستاگرام دانشیار (daneshyar.rc) وجود دارد. 

مقاله کنفرانسی باید چند کلمه داشته باشد؟
مقاله کنفرانسی باید کوتاه باشد. بین 3 تا 4 هزار کلمه مناسب است. همچنین تعداد منابع استفاده شده نیز باید کم باشد. معمولا 15 تا 25 منبع کافی است. مقاله در نهایت می تواند بین 4 تا 6 صفحه باشد. 

آیا مقاله کنفرانسی را می توان به مجله فرستاد؟

هیچ وقت همان مقاله را به مجله نفرستید. مقاله را ارتقا دهید و عنوان و چکیده را تغییر دهید. 
  
نویسنده: دکتر مجید عقلمند

Print
3724 رتبه بندی این مطلب:
3/0
نظرات بسته شده است.

با تکمیل فرم زیر می توانید درخواست خود را به دانشیار ارسال نمایید. درخواست خود را به صورت کامل بنویسید. همچنین می توانید از طریق تلگرام و واتساپ با دانشیار در ارتباط باشید.

اطلاعات تماس شما

بازخورد شما

درباره دانشیار

سال 1388را می توان آغاز فعالیت گروه دانشیار در زمینه تحقیق و پژوهش دانست. ایجاد تغییر و شرایطی بهتر، قرار دادن پژوهشگران برمسیری آسان تر، آموزش، راهنمایی و مشاوره و حذف محدودیت‌ها، تحریم ها و هر آنچه مانعی جهت رشد علم ایجاد می کند، اهداف، آرمان و دلیلی است که باعث راه اندازی دانشیار شد. در دانشیار مشاور و راهنما هستیم و سعی داریم اطلاعات ارزشمندی را منتشر سازیم. اطلاعاتی که باعث تسریع پروسه تحقیق و پژوهش شود. خدمات تخصصی بسیاری در دانشیار ارائه می گردد. این خدمات به صورت ویژه به محققین، پژوهشگران و اعضای هیات علمی ارائه می شود.   ادامه مطلب

دی ان ان