X

پست های ویژه دانشیار

سیگار و عملکرد ریه در ورزش
Dr. Majid Aghlmand

سیگار و عملکرد ریه در ورزش

زهرا همتی فارسانی، علی صمدیان، محسن قنبر زاده

ارزیابی­ها نشان می­دهد که دو سوم مردم در کشور­های جهان سوم سیگار می­کشند و هر ساله 3 میلیون نفر به خاطر استعمال سیگار (نیکوتین) جان خود را از دست می­دهند. سیگار کشیدن باعث آسیب جدی به ریه می­شود و از عوامل ایجاد بیماری مزمن ریه است .برای پیشگیری از بیماری­های مزمن نظیر بیماری کرونر قلب و سرطان استراتژی­هایی سنجیده شده است امّا چنین برنامه­ای جهت پیشگیری از بیماری مزمن ریوی طرح ریزی نشده است .استراتژی پیشگیری از بیماری­های ریه مربوط به پارامتر­های سبک زندگی است و از جمله عوامل مربوط به سبک زندگی که با عملکرد ریه در ارتباط است : سیگار کشیدن، تغذیه، فعّالیّت بدنی و آمادگی بدنی است .

 فعّالیّت بدنی و آمادگی بدنی اثر مثبت بر عملکرد ریه خواهد داشت. در مطالعات مقطعی نشان داده شده است که فعّالیّت بدنی و ورزش (دویدن) باعث تقویت عضلات تنفسی می­شود و در نتیجه بهبود عملکرد ریوی را به دنبال خواهد داشت و افرادی که از نظر حرکتی غیر فعّال هستند عملکرد ریوی مناسبی ندارند. سیگار کشیدن اثر تخریبی بر عملکرد ریه دارد و توقف سیگار بدون تردید بهترین راه حل برای به حداقل رساندن بیماری­های ناشی از استعمال سیگار است امّا از آن­جایی­که افراد زیادی موفق به ترک سیگار نمی­شوند پس روش دیگری برای کاهش بیماری­های مربوط به استعمال سیگار لازم است و ورزش کردن ممکن است به کاهش این بیماری­ها کمک کندو اگر­چه تأثیر سیگار کشیدن بر­روی ظرفیت تمرین به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. امّا در مورد تأثیر فعّالیّت بدنی روی شاخص ریوی افراد سیگاری تحقیقات کمی انجام گرفته است و از آن­جایی­که فعّالیّت هوازی فوایدی را برای سیستم تنفسی دارد .لذا محققین برآن هستند تا با ارائه یک برنامه منتخب هوازی قسمتی از تأثیر فعّالیّت بدنی را بر روی برخی شاخص­های ریوی افراد سیگاری و غیر سیگاری بررسی و مقایسه کند. هدف اصلی این تحقیق بررسي و مقايسه‌ي اثر 6 هفته تمرين هوازي بر­روی برخی شاخص­های ریوی مردان میان­سال سیگاری و غیر سیگاری است که در سال1388 در شهر بوشهر سکونت داشتند. این تحقیق در قالب پایان نامه در دانشگاه بوشهر انجام شده است و اکنون به صورت کتابی با عنوان "سیگار و عملکرد ریه در ورزش" منتشر می شود.

Print
3251 رتبه بندی این مطلب:
4/0
نویسنده/نویسندگان:زهرا همتی فارسانی، علی صمدیان، محسن قنبر زاده
شابک978-1508515388
سال چاپ کتاب2015
زبانفارسی
تعداد صفحات94
لینک آمازونwww.amazon.com/Smoking-lung-functions-sport-Persian/dp/1508515387
لینک گوگل بوکhttp://
نظرات بسته شده است.

با تکمیل فرم زیر می توانید درخواست خود را به دانشیار ارسال نمایید. درخواست خود را به صورت کامل بنویسید. همچنین می توانید از طریق تلگرام و واتساپ با دانشیار در ارتباط باشید.

اطلاعات تماس شما

بازخورد شما

درباره دانشیار

سال 1388را می توان آغاز فعالیت گروه دانشیار در زمینه تحقیق و پژوهش دانست. ایجاد تغییر و شرایطی بهتر، قرار دادن پژوهشگران برمسیری آسان تر، آموزش، راهنمایی و مشاوره و حذف محدودیت‌ها، تحریم ها و هر آنچه مانعی جهت رشد علم ایجاد می کند، اهداف، آرمان و دلیلی است که باعث راه اندازی دانشیار شد. در دانشیار مشاور و راهنما هستیم و سعی داریم اطلاعات ارزشمندی را منتشر سازیم. اطلاعاتی که باعث تسریع پروسه تحقیق و پژوهش شود. خدمات تخصصی بسیاری در دانشیار ارائه می گردد. این خدمات به صورت ویژه به محققین، پژوهشگران و اعضای هیات علمی ارائه می شود.   ادامه مطلب

دی ان ان