X

پست های ویژه دانشیار

آموزش مثبت نگری و اثر آن بر بهزیستی زنان سالمند
Dr. Majid Aghlmand

آموزش مثبت نگری و اثر آن بر بهزیستی زنان سالمند

سرور مداحی

دانشمندان علم روانشناسی معتقدند که سالمندی عبارت است از مرحله ای منحصر به فرد از زندگی انسان که دارای ویژگی های روانی مشخصی است که در قالب حالتی از فروپاشی خودنمایی می کند و امکانات سازگاری روانی و اجتماعی فرد را در بر می گیرد، بنابر این قدرت به کارگیری توانمندی های جسمی و عقلی جهت رویارویی با فشارهای زندگی را در وی به اندازه ای کاهش می دهد که پرداختن کامل به نیازمندی های محیطی غیر ممکن می گردد و یا حتی دستیابی به حد متوسطی از تأمین نیازمندی های مختلف امکان پذیر نخواهد بود. یکی از فراگیرترین بیماری‌های این دوران، تفکر منفی است. تفکر منفی بیماری خطرناکی است که ذهن، احساسات و جسم انسان را مبتلا می سازد. افکار منفی، پرخاشگری، اضطراب، خشم، عصبیت، خستگی را بوجود می آورد؛ بالعکس افکار مثبت موجب خوش بینی، امیدواری، آرامش خاطر، دلگرمی و مهر و محبت می شود. امروزه با وجود پيشرفت هاي علمي چشمگيری که در زمينه هاي روانپزشکي و روان درماني به وجود آمده است ملاحظه مي گردد که بعضي از صاحب نظران برجسته نياز به مذهب در بهداشت رواني و روان درماني را امری ضروری و مهم می دانند و عقيده دارند که اعتقادات مذهبي و توکل به خدا موجب تسکين و بهبودي سريعتر آلام و مشکلات رواني مي شود.  
با توجه به نکات ذکرشده، در این پژوهش سعی بر آن است که اثربخشی آموزش مثبت نگری با تاکید بر نگرش اسلامی برافزایش بهزیستی روان شناختی زنان سالمند در مرکز خیریه معلولین بزرگسال فاطمه الزهرا تجریش مورد بررسی قرار دهد. بعبارت دیگر این مطالعه به دنبال یافتن این پرسش است که آیا  از طریق آموزش مثبت نگری به زنان سالمند می توان باعث کاهش اضطراب و افزایش عزت نفس و امیدواری آنان گردید یا خیر؟.
این پژوهش در واقع از پنج بخش اصلی تشکیل شده است. در بخش اول نویسنده توصیفی مختصر در مورد جنبه های اصلی پژوهش، هدف پژوهش، و نیز اهمیت و ضرورت انجام پژوهش ارایه می دهد. سپس در بخش دوم متغیرهای مطالعه و نیز مطالعات نظری و عملی مرتبط با آنها بصورت دقیق مورد بحث قرار می گیرند. بخش سوم نیز به تشریح و توضیح ویژگی ها، فرایندها، و نیز ابزار های استفاده شده جهت جمع آوری و تحلیل داده ها می پردازد. نویسنده سپس در بخش چهارم نتایج حاصل شده از آنالیز داده های جمع آوری شده را ارایه و بحث می کند. در نهایت در بخش پنجم نتیجه گیری های کلی بیان می شود.
 در پایان، امید است اثر حاضر در جهت ارتقای دانش خوانندگان و علاقه مندان موثر باشد. نویسنده همچنین از هرگونه نظر و پیشنهادی که پیرامون کتاب مطرح شود استقبال خواهد کرد.

 

Print
3451 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
نویسنده/نویسندگان:سرور مداحی
شابک978-1514795378
سال چاپ کتاب2015
زبانفارسی
تعداد صفحات86
لینک آمازونhttp://www.amazon.com/Optimism-Training-Impacts-Elderly-Welfare/dp/151479537X
لینک گوگل بوکhttp://
نظرات بسته شده است.

با تکمیل فرم زیر می توانید درخواست خود را به دانشیار ارسال نمایید. درخواست خود را به صورت کامل بنویسید. همچنین می توانید از طریق تلگرام و واتساپ با دانشیار در ارتباط باشید.

اطلاعات تماس شما

بازخورد شما

درباره دانشیار

سال 1388را می توان آغاز فعالیت گروه دانشیار در زمینه تحقیق و پژوهش دانست. ایجاد تغییر و شرایطی بهتر، قرار دادن پژوهشگران برمسیری آسان تر، آموزش، راهنمایی و مشاوره و حذف محدودیت‌ها، تحریم ها و هر آنچه مانعی جهت رشد علم ایجاد می کند، اهداف، آرمان و دلیلی است که باعث راه اندازی دانشیار شد. در دانشیار مشاور و راهنما هستیم و سعی داریم اطلاعات ارزشمندی را منتشر سازیم. اطلاعاتی که باعث تسریع پروسه تحقیق و پژوهش شود. خدمات تخصصی بسیاری در دانشیار ارائه می گردد. این خدمات به صورت ویژه به محققین، پژوهشگران و اعضای هیات علمی ارائه می شود.   ادامه مطلب

دی ان ان