X

پست های ویژه دانشیار

خاطره ای از نوروز 92 و 93 در دانشیار

خاطره ای از نوروز 92 و 93 در دانشیار

خاطره ای از چاپ مقالات ISI

 

 
نوروز 94 در راه است و این پست تبریکی به پژوهشگران و تعریف یک خاطره و توضیحی در خصوص چاپ مقاله علمی است.
خاطره های خوب فراموش نمی شوند. مخصوصا زمانی که آن خاطره مربوط به روز 1  فروردین باشد. همانطور که در تصویر زیر قابل مشاهده است مقاله آقای دکتر طلائی در تاریخ 21 مارس 2013 ، دقیقا 1 فروردین 92 از مجله   Journal of the Geological Society of India  پذیرش گرفت. این افتخاری بود برای دانشیار. با ایشان تماس گرفتم و ضمن تبریک سال نو، چاپ مقاله را نیز تبریک گفتم.

تصویر 1

این مقاله در تاریخ 1 نوامبر 2012 توسط دانشیار به این مجله ارسال شد، در تاریخ 21 مارس 2013 پذیرش گرفت و در تاریخ 15 جولای 2014 (پس از دو سال) چاپ شد. این مقاله دو بار داوری شد و داورها سوالات بسیاری پرسیدند و تنها توانایی نویسنده در حوزه ی پژوهش باعث شد، مقاله پذیرش بگیرد. نویسنده توانست با داوران تعامل خوبی داشته باشد، کلیه ایرادات مقاله را رفع نماید، اصلاحات لازم را انجام دهد و به سوالات پاسخ دهد. این مقاله حاصل سال ها تحقیق در حوزه زمین لغزش است که با چاپ در یک مجله معتبر افتخاری شد برای جامعه علمی ما.
تصویر 2 مربوط به سیستم مجله است و تاریخ های مهم در آن ثبت شده است. تصویر 3نیز مربوط به فایل پاسخ به داوران است و تصویر 4، مقاله چاپ شده را نشان می دهد.

تصویر 2

تصویر 3

تصویر 4
 

این خاطره مربوط به 1 فروردین سال 92 بود. حال مقایسه کنید با خاطره یک فروردین سال 93.
پرداخت هزینه های بین المللی یکی از خدمات ارائه شده در دانشیار است. این خدمات فراتر از خدماتی است که شرکت های دیگر ارائه می دهند. معمولا پرداخت مستقیم به حساب بانکی (که فقط با مراجعه مستقیم به بانک و تکمیل سند واریز ممکن است)، توسط شرکت های دیگر انجام نمی شود. اما در دانشیار این نوع پرداخت قابل انجام است و طی 48 ساعت انجام می شود.
در 24 اسفند سال 92 درخواستی به دانشیار ارسال گردید. این درخواست مربوط به حواله ای با مبلغ 150 دلار بود که بحساب یک مجله معروف (نزد ایرانیان) در اردن واریز می شد. به نویسنده در خصوص مجله هشدار دادیم. دانشیار این مجله را بی اعتبار می دانست. چون مقالات را از همه حوزه های علوم و بدون داوری می پذیرفت. با اینکه به نویسنده هشدار دادیم اما تصمیم او انجام حواله بود. انجام این حواله به بخش حواله های بین المللی سپرده شد و در تاریخ 29 اسفند انجام شد. فردای آن روز رئیس بانک تماس گرفت، و با لحنی عصبی و نگران کننده ما را خواست. با مراجعه به بانک متوجه شدیم که حساب آن مجله اردنی بدلیل کلاهبرداری توسط بانک صاحب حساب بسته شده است و این شبه بوجود آمده که حواله مبلغ 150 دلار بمنظور کمک به سازمان تروریستی درخواست داده شده است. 24 ساعت مهلت گرفتیم تا اطلاعات را ارائه دهیم و ثابت کنیم که این حواله به منظور چاپ مقاله علمی درخواست داده شده است. ما در مهلت تعیین شده نتوانستیم کاری انجام دهیم. حساب ما بلوکه شد و پس از گذراندن فروردین پراسترس، در 5 اردیبهشت توانستیم حساب بانکی را از حالت بلوکه خارج کنیم و مبلغ 150 دلار نیز پس از سه ماه با کسر کارمزدهای مختلف بحساب ما برگردانده شد.
سیاست های پژوهشی ما را بر مسیری قرار داده است، که نمی توان آینده خوبی برای آن تصور کرد. در 5 سال آینده دانشگاه های معتبر دانشجوی ایرانی نمی پذیرند. زیرا دانشجویان ما با پرداخت هزینه صاحب مقاله و کتاب شدند و مسیر سخت تحقیق را با پرداخت پول و در یک شب طی کردند. آنها صاحب نوآوری و استعداد نیستند، بلکه نقابی علمی خریدند. بسیاری از این دانشجویان با دانشیار تماس می گیرند و درخواست مشاوره دارند، اما ما نمی توانیم کاری برای آنها انجام دهیم. البته اساتید خارجی بسیار دلسوز و مهربان و دارای علم هستند و جایگاه آنها و میزان زمانی را که هر استاد صرف شاگرد خود می کند، هرگز قابل مقایسه با بسیاری از اساتید داخل نیست. اساتید ما چند شغله هستند و سوالات ساده را نیز باید در راه رو و سالن پرسید و رفاقت و دوستی بین استاد و شاگرد نمی توان دید و اگر من نیز یکی از اساتید داخلی باشم از من انتظار نداشته باشید که با 80 نفر دانشجوی ارشد (حداقل ورودی یک ترم) و دکتری ارتباط برقرار کنم و حتی اسامی و چهره ها را بخاطر بیاورم.


دانشیار در سالی که گذشت
چاپ مقالات علمی جزء خدمات دانشیار بود. اما در سال 93 ارائه این خدمات متوقف شد و تمام تلاش گروه دانشیار این بود که راهنماهای مختلفی ارائه گردد. راهنماهایی که به تمامی سوالات پژوهشگران پاسخ دهد. در سال 93 راهنماهای مربوط به چاپ مقالات علمی / ISI در صفحه ی " چاپ رایگان مقاله ISI" تنظیم گردید. بررسی اعتبار مجلات علمی نیز یکی دیگر از خدمات دانشیار بود. حجم بالای درخواست های دریافت شده باعث شد، کلیه راهنماهای مربوط به نحوه بررسی مجلات علمی در سایت دانشیار و در صفحه " نحوه شناسایی مجلات بی اعتبار و جعلی/ ارزیابی مجلات علمی " منتشر شود. این راهنماها بگونه ای تنظیم شده است که تمامی دانشجویان دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، می توانند از آنها استفاده نمایند.
دانشیار مرکز یا موسسه علمی و پژوهشی نیست. دانشیار فقط یک سایت اطلاعات علمی است که توسط گروهی حرفه ای مدیریت می شود. افراد این گروه اساتید و دانشجویانی هستند که در کشورهای مختلف زندگی می کنند و تلاش دارند تا خدماتی ارائه دهند و راهنما باشند. بسیار خوشحالیم از اینکه خدمات ما مورد استقبال قرار گرفته و تلاش داریم برای ارتقا و ارائه خدماتی تخصصی تر در حوزه علم و پژوهش و برداشتن آنچه که محدودیت و تحریمی شده است، برای پژوهشگران عزیز داخل کشور.
در پایان از آقای دکتر طلائی بخاطر اجازه نشر اطلاعات تشکر می کنم. تصور بسیاری از افراد این است که هر مقاله ای را می توان در مجلات ISI و در مدت 1، یا نهایتا 2 ماه به چاپ رساند. امید که ارائه چنین راهنماهایی این شبه را از بین ببرد.
 
سال نو مبارک.
مجید عقلمند (مدیر دانشیار)

 

Print
2919 رتبه بندی این مطلب:
4/0
نظرات بسته شده است.

با تکمیل فرم زیر می توانید درخواست خود را به دانشیار ارسال نمایید. درخواست خود را به صورت کامل بنویسید. همچنین می توانید از طریق تلگرام و واتساپ با دانشیار در ارتباط باشید.

اطلاعات تماس شما

بازخورد شما

درباره دانشیار

سال 1388را می توان آغاز فعالیت گروه دانشیار در زمینه تحقیق و پژوهش دانست. ایجاد تغییر و شرایطی بهتر، قرار دادن پژوهشگران برمسیری آسان تر، آموزش، راهنمایی و مشاوره و حذف محدودیت‌ها، تحریم ها و هر آنچه مانعی جهت رشد علم ایجاد می کند، اهداف، آرمان و دلیلی است که باعث راه اندازی دانشیار شد. در دانشیار مشاور و راهنما هستیم و سعی داریم اطلاعات ارزشمندی را منتشر سازیم. اطلاعاتی که باعث تسریع پروسه تحقیق و پژوهش شود. خدمات تخصصی بسیاری در دانشیار ارائه می گردد. این خدمات به صورت ویژه به محققین، پژوهشگران و اعضای هیات علمی ارائه می شود.   ادامه مطلب

دی ان ان