X

پست های ویژه دانشیار

نحوه بررسی اعتبار کنفرانس های علمی

نحوه بررسی اعتبار کنفرانس های علمی

شناسایی کنفرانس های بی اعتبار

کنفرانس های بسیاری در ایران برگزار می شود و اگر در جامعه پژوهشی باشید و دارای ایمیلی شناخته شده، اینباکس شما جایی است که حجم بالایی از تبلیغات ارسال شده از سوی اینگونه کنفرانس ها را دریافت می کند. در این روزها حجم ایمیل ها چند برابر شده است و هر روز "علم"، ما را به مالزی، ترکیه و دبی می برد. کنفرانس های بسیاری هم هستند که در ایران برگزار می شوند، البته نیازی به ایرانگردی نیست و شما می توانید بدون شرکت در کنفرانس مدارک شرکت در کنفرانس را دریافت نمایید.

رشته تخصصی من ژئوتکنیک است. در گذشته یک/دو سال منتظر می ماندم تا کنفرانس مرتبط به ژئوتکنیک برگزار شود و من مقاله ام را برای آنها بفرستم. مقاله داوری می شد و سپس اجازه ارائه را پیدا می کرد. در طول دوره بررسی نیز نگران رد شدن مقاله و عدم پذیرش آن بودیم.

اکنون زمان دیگری است. پیشرفت علم باعث شده است که حجم کنفرانس های برگزار شده چندین برابر شود. هر روز در جایی بر سر علم و چانه زنی بر سر مسائل ژئوتکنیکی دور هم جمع می شویم. زندگی مان شده از این کنفرانس به آن کنفرانس. اگر حواست به اینباکست باشد می توانی در طول یک ماه دو کنفرانس شرکت کنی. محدودیتی نیز در ارائه مقالات نیست. در هر کنفرانس می توانی بصورت نامحدود مقاله ارائه دهی و خیلی زود به درجات علمی بالاتر نائل آیی. زندگی گذشته ام چقدر مسخره بود، زمانی که یک سال منتظر می ماندم تا کنفرانسی در رشته ژئوتکنیک برگزار شود و چقدر کنفرانس به من استرس می داد. خوشحالم از اینکه به چنان پیشرفتی از علم رسیدیم که نزدیک ترین کنفرانس به هر پژوهشگر، فاصله او تا سوپری سر کوچه است.

و اما بعد ...

در کنفرانس هایی که دارای چنین شرایطی هستند شرکت نکنید.

ایمیل تبلیغاتی

ارسال ایمیل تبلیغاتی می تواند دلیلی بر بی اعتبار بودن کنفرانس باشد. چرا یک کنفرانس علمی باید هزینه بالایی را برای ارسال ایمیل های تبلیغاتی پرداخت نماید؟ به عنوان مثال هزینه پرداخت شده توسط یکی از این کنفرانس ها 10 میلیون تومان بوده است. مشخص است که هدف کسب درآمد است نه پیشرفت علم.

برگزاری در کشورهای خارجی

کلیه کنفرانس هایی که در کشورهای خارجی برگزار می شوند و مقالات را بصورت فارسی می پذیرند بی اعتبار هستند.

تبلیغات

کلیه کنفرانس هایی که در خارج از کشور برگزار می شوند و موسساتی در داخل کشور وظیفه تبلیغات آنها را برعهده دارند بی اعتبار هستند.

عدم نیاز به حضور فیزیکی

کلیه کنفرانس هایی که بدون حضور شرکت کنندگان مدرک صادر می کنند بی اعتبار هستند.

مدرک شرکت در همایش

اخیرا علاوه بر مدارکی که بصورت رسمی از سوی کنفرانس های علمی صادر می شود، مدرک علمی دیگری که "بین المللی" نامیده اند نیز به شرکت کنندگان تحمیل می شود. کنفرانس های علمی فقط باید مدرک شرکت در همایش و ارائه آن را صادر نمایند. کلیه مدارک دیگری که از سوی کنفرانس های علمی صادر می شود بی اعتبار هستند. در آخرین کنفرانسی که شرکت داشتم، مدرک بین المللی صادر می شد. جالب این است که بدانید این مدرک نزد جامعه پژوهشگران خارجی ناشناخته بود و جالب تر اینکه سایت سازمانی که این مدرک از سوی آن صادر می شد بر روی یک سرور ایرانی در داخل ایران بود.

تصمیم گرفتم که "سازمان پژوهشگران بدون مرز" را تاسیس کنم (هر چقدر اسم بزرگتر، بهتر). هزینه ساخت وب سایت فقط 500 هزار تومان است. آن را بر روی یک سرور داخلی نیز قرار می دهم و سپس مدرک بین المللی تایید مهارت علمی صادر خواهم کرد. همچنین استاندارد کنفرانس و ... نیز جزء خدمات این سازمان خواهد بود. به همین سادگی می توان به کار حرام دست زد.

گروه علمی کنفرانس

بسیار دیده شده است که کنفرانس های علمی در بخش هیات داوران اسامی را آورده اند که خود آن بزرگواران کاملا بی اطلاع هستند.

هزینه بالا

کنفرانس های بی اعتبار بدلیل کسب درآمد برگزار می شوند. درصورتیکه هزینه دریافتی کنفرانس ها به صورت تعریف نشده تعیین شده است در آن شرکت نکنید.

برگزار کننده

برگزار کننده کنفرانس های علمی دانشگاه های معتبر کشور هستند. کنفرانس هایی که از سوی مراکز و موسسات ناشناخته برگزار می شوند نیاز به تایید و بررسی بیشتری دارند. توجه داشه باشید دانشگاه های معتبر سالن همایش خود را اجاره می دهند و یک موسسه و یا سازمان می تواند با اجاره این سالن کنفرانس های خود را برگزار نماید. پس توجه داشته باشید که "محل برگزاری" با "برگزار کننده" متفاوت است. ممکن است برگزار کننده دانشگاه تهران باشد پس کنفرانس دارای اعتبار بالایی است اما اگر محل برگزاری دانشگاه تهران باشد، باید اطلاعات برگزار کننده را استخراج نمایید.

نمایه های معتبر

در ایران نمایه مشخصی برای کنفراس ها وجود ندارد. در صورتیکه اعلامیه کنفرانس های علمی توسط سایت های مختلفی که به این کار مشغول هستند صادر می شود، دلیلی بر معتبر بودن آنها نیست.

کنفرانس هایی که قصد برگزاری ندارد

کنفرانس هایی هستند که فقط مدرک دریافت و پذیرش مقاله را صادر می کنند و هرگز برگزار نمی شوند. اینگونه کنفرانس ها بی اعتبار هستند. هدف آنها علم نیست، بلکه کسب درآمد است.

این موارد در حال تکمیل است.

...

Print
8362 رتبه بندی این مطلب:
4/0

2 نظر در مطلب "نحوه بررسی اعتبار کنفرانس های علمی" ثبت شده است

0
0
Avatar image

محمد کاظم

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما

آیا مدارکی مانند ساینس نوردیک که در کنفرانسهای داخلی بعد از پذیرش مقاله اهدا می‌شوند اعتبار دارند و مثلا به درد مصاحبه دکتری یا جاهای دیگه یا خارج از کشور می‌خورند یا خیر؟ ممنون


0
0
Avatar image

DR. Majid Aghlmand

باسلام. این نوع مدارک در خارج از کشور بی اعتبار هستند.

نظرات بسته شده است.

با تکمیل فرم زیر می توانید درخواست خود را به دانشیار ارسال نمایید. درخواست خود را به صورت کامل بنویسید. همچنین می توانید از طریق تلگرام و واتساپ با دانشیار در ارتباط باشید.

اطلاعات تماس شما

بازخورد شما

درباره دانشیار

سال 1388را می توان آغاز فعالیت گروه دانشیار در زمینه تحقیق و پژوهش دانست. ایجاد تغییر و شرایطی بهتر، قرار دادن پژوهشگران برمسیری آسان تر، آموزش، راهنمایی و مشاوره و حذف محدودیت‌ها، تحریم ها و هر آنچه مانعی جهت رشد علم ایجاد می کند، اهداف، آرمان و دلیلی است که باعث راه اندازی دانشیار شد. در دانشیار مشاور و راهنما هستیم و سعی داریم اطلاعات ارزشمندی را منتشر سازیم. اطلاعاتی که باعث تسریع پروسه تحقیق و پژوهش شود. خدمات تخصصی بسیاری در دانشیار ارائه می گردد. این خدمات به صورت ویژه به محققین، پژوهشگران و اعضای هیات علمی ارائه می شود.   ادامه مطلب

دی ان ان